Anne Brontë
Ingrid Buthod-Girard
Agnes Grey
Amsterdam: Muntinga, 2007
221 p.
9789041707055 (paperback)

Als haar ouders financiële problemen krijgen, biedt de 18-jarige Agnes Grey in de 19e eeuw aan als gouvernante te gaan werken. In het eerste gezin, waarin ze moet zorgen voor drie lastige meisjes, aangevoerd door een verwend sadistisch broertje, blijft ze maar kort. Ook in het tweede gezin maken met name twee verwende meisjes het Agnes niet gemakkelijk, maar de nabijheid van kapelaan Weston maakt veel goed. Als haar vader onverwacht komt te overlijden, besluit ze met haar moeder een school te beginnen in een andere plaats. Daar wordt ze opgezocht door kapelaan Weston, die meer voor haar blijkt te voelen dan ze had gedacht. Anne Brontë (1820-1849) wordt vaak in een adem genoemd met haar twee zusjes Emily en Charlotte, maar haar twee romans zijn beslist minder sterk dan hun werk. Haar tweede roman "De huurster van Wildfell Hall", is haar beste. Deze eerste valt op door de goede stijl en de rake observaties en karakterisering van de kinderen, maar is als geheel nogal braaf en saai en ged…Lees verder

Over Anne Brontë

Anne Brontë (Thornton, 17 januari 1820 – Scarborough, 28 mei 1849) was een Brits schrijfster, de jongste van drie beroemde gezusters Brontë, die romans schreven over het Victoriaanse betere milieu waarin zij leefden.

Ze werd geboren in een dorp in Thornton, Yorkshire, in Engeland en overleed in de kustplaats Scarborough net als Emily aan tuberculose. Van Charlotte Brontë wordt beweerd dat ook zij aan tuberculose overleed, maar vermoedelijk ging het hier om zwangerschapscomplicaties. Scarborough was ook de setting van haar twee boeken. Ze ligt begraven op de St. Mary's Churchyard aldaar.

Annes poëzie werd samen met die van haar twee zusters, Charlotte en Emily, uitgebracht in 1845 onder het pseudoniem Acton Bell.

Werken

• Agnes Grey (1847)