Arnaldur Indriðason
Ijslands
Myrin
Utrecht: Signature, 2003
223 p.
90-5672-050-3

Arnaldur Indriðason (geb. 1961) is een vaste klant op de IJslandse bestsellerlijsten. Wekenlang wist hij met drie boeken tegelijkertijd de top drie te bezetten. Deze journalist en filmcriticus debuteerde als crimeauteur in 1997. Sindsdien heeft hij een rist boeken geschreven met een vast team van detectives in de hoofdrol. Noorderveen dateert al van 2000 en werd bekroond met de presitigieuze Glazen Sleutel voor de beste Scandinavische thriller. Hoofdcommissaris Erlendur en zijn jongere collega Sigurður moeten een moord in de buitenwijk Noorderveer oplossen. Wie is het slachtoffer en wat betekent de geheimzinnige boodschap die de moordenaar achterliet? DNA-onderzoek moet de oplossing brengen. Doordat het dunbevolkte IJsland eeuwenlang geïsoleerd was, bleef de genetische pool tot voor kort vrijwel onveranderd. Dat maakt dat erfelijke ziekten gemakkelijk generaties ver kunnen worden getraceerd. [Kris van Zeghbroeck]
In Reykjavik wordt een vermoorde man aangetroffen. Het enige spoor van de moordenaar is een vreemd briefje. Hoofdcommissaris Erlendur, die ook met de problemen van zijn dochter geconfronteerd wordt, kan bij zijn speurtocht niet zonder het DNA onderzoek en het genealogische onderzoek dat in IJsland plaatsvindt. Wat de moordenaar vóór hem heeft uitgevonden is dat hij de drager is van een erfelijke ziekte die hem op het spoor zet van zijn natuurlijke vader, een walgelijke verkrachter en moordenaar. De zwijgzaamheid en gevoeligheid van de vrouwen die onder de verkrachter hebben geleden, is een andere hinderpaal bij het onderzoek. Een boeiende, maar sober vertelde en uiterst knappe en intelligente thriller die de lezer vanaf het begin aan het denken zet. Het boek heeft een goede en overtuigende karakterisering en verdiept verontrustende thema's. De IJslandse setting, het belabberde en natte weer, en het feit dat de intrige mogelijk is omdat IJsland eeuwenlang zeer geïsoleerd is geweest, ma…Lees verder

Over Arnaldur Indriðason

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Anneli Salo

Arnaldur Indriðason (Reykjavik, 28 januari 1961) is een IJslandse historicus en schrijver van detectives. Hij woont met zijn vrouw en drie kinderen in Reykjavík.

Werk

In 1981 en 1982 was Arnaldur journalist bij de IJslandse krant Morgunblaðið, waarna hij als freelance schrijver werkte. Van 1986 tot 2001 was hij filmcriticus bij Morgunblaðið.

Arnaldur publiceerde in 1997 zijn eerste boek, Synir Duftsins (Maandagskinderen). Sindsdien is zijn populariteit tot grote hoogten gestegen. In 2004 waren zeven van de tien meest geleende boeken in de bibliotheek van Reykjavík titels van Arnaldur. Maandenlang stond hij met zes boeken in de IJslandse bestsellerlijst. De top-3 leek permanent aan hem toegewezen.

Ook buiten IJsland worden Arnaldurs boeken veel gelezen. Ze zijn in het Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Nederlands, Noors, Tsjechisch en Zweeds vertaald en in 26 landen uitgegeven.