Claude Simon
Frans
Le tramway
Breda: De Geus, 2003
124 p.
90-4450-229-8

Tussen het centrum van Perpignan, in Frankrijks uiterste zuiden, met als meest opvallende punten de opzichtige bioscoop, de Allée des Marronniers met het monument voor de gevallenen bij de ingang van het gemeenteplantsoen, en de kuststreek, met het Mondaine Strandpaviljoen vlak bij zee, waar de familie in de zomer gaat verpozen, rijdt een tram die voor de hoofdpersoon van dit verhaal de as is waaromheen zijn jeugdherinneringen draaien. Beelden van het half dozijn oorlogsinvaliden of rompmannen, zoals zijn moeder ze noemt, in hun rieten invalidenwagentjes, die elke dag voor de rozerode zandsteen van hun monument plaatsnemen om verhalen over de Grote Oorlog uit te wisselen. Het Maintenon-college dat elke dag te laat uitgaat om de tram van vier uur aan de hoek van de Boulevard du Président Wilson te halen, waardoor de ikfiguur verplicht wordt om tegen zijn zin en in afwachting van de tram van vijf uur, naar de woning van de man van zijn oudste nicht te gaan om er aan zijn huiswerk…Lees verder
Uitgeverij Meulenhoff heeft het eind jaren '80, vergeefs, nog eens met Claude Simon (1913) geprobeerd, de grote eenling in de Franse literatuur die in 1985 de Nobelprijs kreeg – nu gaat De Geus dapper verder. 'De Tram' van de inmiddels negentigjarige Simon is een kleine tekst vergeleken bij de grote romans, maar hij is het wel helemaal: zijn lange zinnen, het geheugen dat ver van elkaar liggende tijdstippen met elkaar verweeft, de sprekende details. Dat hij een waardig opvolger van Proust is ziet de lezer niet alleen aan enkele expliciete verwijzingen. Een oude man in een ziekenhuiskamer haalt herinneringen op – beter: herbeleeft, nog beter: laat voor zijn geestesoog opnieuw verschijnen wat de scholier in de tram van stad (bioscoop) naar het Middellandse zee-strand (mondain paviljoen) ziet: de wijnbergen, de villa's van de grote boeren, het leven van de pachters en seizoenarbeiders. Het is geen psychologisch verhaal maar een reconstructie van beelden, een uitvergroting van details, ee…Lees verder

Over Claude Simon

CC BY-SA 3.0 nl - Foto van/door OnbekendUnknown author

Claude Simon (Tananarive, 10 oktober 1913 – Parijs, 6 juli 2005) was een Frans schrijver.

Claude Simon werd geboren te Tananarive (Madagaskar) als zoon van een Franse legerofficier. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwam zijn vader in 1914 om. Simon werd in Perpignan opgevoed door zijn moeder, en na haar dood in 1924 door haar familie. Hij ging naar een zeevaartschool, maar werd weggestuurd en studeerde vervolgens kunst in Oxford en Cambridge. Daarna reisde hij uitgebreid door Spanje, Duitsland, de Sovjet-Unie, Italië en Griekenland. In 1934 en 1935 diende hij in het Franse leger. Simon vocht in de Spaanse Burgeroorlog met de republikeinen tegen Franco en beschreef in veel romans de waanzin en ellende van oorlogen. Zijn De Acacia geldt als een van de meesterwerken van de anti-oorlogsliteratuur.

Tijdens Wereldoorlog II vocht Simon in 1940 het Franse leger in de slag om de Maas. Hij werd door de Duitsers krijg…Lees verder op Wikipedia