trauma's, eenzaamheid, vissen
Aquarium
David Vann
London: Windmill, 2016
266 p. : ill.
9780099592259 (paperback)

De verteller van de vierde roman van deze veelbekroonde Amerikaanse schrijver (1966) is Caitlin Thompson, die terugkijkt naar 1994: ze woont als 12-jarige met haar 33-jarige moeder Sheri in een uitgeleefde flat bij het vliegveld van Seattle. Sheri werkt in de containerhaven, heeft een leuke vriend en draait lange diensten. Caitlin is verliefd op klasgenootje Shalini en kijkt na school in het plaatselijke aquarium urenlang naar haar innig geliefde vissen. Al snel maakt ze kennis met een bejaarde man met dezelfde hobby. Het blijkt haar opa te zijn. Haar moeder haat hem omdat hij haar en zijn aan kanker stervende vrouw 19 jaar geleden alleen heeft achtergelaten en zo haar toekomst heeft geruïneerd. Caitlin is blij met opa en houdt van hem. Dit dilemma, de treffend getekende gevoelige puberwereld en de vraag naar de grenzen van vergeving in het kader van verlating en geweld beheersen deze indrukwekkende roman, waarbij de vissenwereld vaak als metafoor en rustpunt dient. Dreiging en gewel…Lees verder

Over David Vann

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Esby (talk) 23:01, 3 June 2010 (UTC)

David Vann (Adak Island (Alaska), 19 oktober 1966) is een Amerikaanse schrijver. Zijn veelvuldig bekroonde werk omvat onder andere Legend of a suicide, Caribou Island, Dirt en Goat Mountain.

De eerste zes jaar van zijn leven bracht David Vann door in Ketchikan, Alaska. Na de echtscheiding van zijn ouders leefde hij met zijn moeder en zijn zus in Californië. Toen David Vann dertien jaar oud was, pleegde zijn depressieve vader zelfmoord tijdens een telefoongesprek met Vanns stiefmoeder. Twee weken daarvoor had David Vann een aanbod van zijn vader afgeslagen om een jaar met hem in Alaska door te brengen. De in veel opzichten tragische familiegeschiedenis van de Vanns (een moord, een handvol zelfmoorden, echtscheidingen en overspel) vormt een leidmotief in het werk van David Vann, te beginnen met zijn eerste boek, de semiautobiografische verhalenbundel Legend of a suicide.

Het kost…Lees verder op Wikipedia