zelfmoord
Legend of a suicide
David Vann
London: Penguin, 2009
229 p. : ill.
9780141043784 (paperback)

Deze vijf verhalen en een novelle lezen enigszins als een roman: zo zijn ze ook gepresenteerd, zonder 'Stories' op de kaft en zonder inhoudsopgave. Ze gaan allemaal over Roy en zijn vader, een mislukte tandarts die zelfmoord pleegt als Roy nog jong is. Roy, net zoals de schrijver, groeit op in een ruig gebied in Alaska. Elk verhaal heeft een andere kijk op de vader-zoon relatie en hoe de zelfmoord doorwerkt in de geest van de jongen, die zelf gewelddadige neigingen ontwikkelt. In het mooie verhaal 'Ichthyology' wordt als parallelbeeld vissen gebruikt, die elkaar aanvallen en verminken. In de spannende novelle 'Sukkwan Island' gaan vader en zoon een jaar op survivaltocht op een eiland in de wildernis van Alaska, waar ze zelf met vissen en jagen voor hun eten moeten zorgen. De vader blijkt de zaak slecht voorbereid te hebben; de jongen is eenzaam en wordt steeds wanhopiger. Het gruwelijke einde van dit verhaal wijkt af van de geschiedenis zoals verteld in de andere verhalen, maar overtu…Lees verder

Over David Vann

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Esby (talk) 23:01, 3 June 2010 (UTC)

David Vann (Adak Island (Alaska), 19 oktober 1966) is een Amerikaanse schrijver. Zijn veelvuldig bekroonde werk omvat onder andere Legend of a suicide, Caribou Island, Dirt en Goat Mountain.

De eerste zes jaar van zijn leven bracht David Vann door in Ketchikan, Alaska. Na de echtscheiding van zijn ouders leefde hij met zijn moeder en zijn zus in Californië. Toen David Vann dertien jaar oud was, pleegde zijn depressieve vader zelfmoord tijdens een telefoongesprek met Vanns stiefmoeder. Twee weken daarvoor had David Vann een aanbod van zijn vader afgeslagen om een jaar met hem in Alaska door te brengen. De in veel opzichten tragische familiegeschiedenis van de Vanns (een moord, een handvol zelfmoorden, echtscheidingen en overspel) vormt een leidmotief in het werk van David Vann, te beginnen met zijn eerste boek, de semiautobiografische verhalenbundel Legend of a suicide.

Het kost…Lees verder op Wikipedia