Samensteller
Humphrey Carpenter
The letters of J.R.R. Tolkien
Utrecht: Het Spectrum, 2001
600 p.
90-274-7248-3

Tolkien was een erg productief en uitstekend briefschrijver. Door de jaren heen schreef hij aan zijn uitgever, zijn vrouw, zijn familieleden, vrienden en fans. Deze uitvoerige selectie uit zijn briefwisseling geeft een bijkomend en zeer gedetailleerd portret van deze auteur als verteller, leraar, katholiek, vader en observator van de wereld. Zij biedt daarenboven een indringend beeld van zijn wakkere en creatieve geest en van de ontstaansgeschiedenis en de diepere gronden van vele werken, verhalen. De meest persoonlijke brieven, bv. die aan zijn vrouw, werden niet opgenomen. Waar nodig werden de brieven kort ingeleid om ze te situeren. Bijkomende noten achteraan geven verdere informatie. Een bundeling die een rijk licht werpt op de mens, de geleerde en de creatieve kunstenaar. Een uitvoerig register vergemakkelijkt opzoekingswerk. [Guido Goedem]
Na twintig jaar is dit een welkome herdruk van de brieven van Tolkien. De vertaling is herzien, maar dat beperkt zich voornamelijk tot het corrigeren van wat foutjes en het aanpassen aan de nieuwe spelling. Het Engelse origineel heeft een paar jaar geleden een uitgebreide, zeer goede index gekregen. Helaas heeft Het Spectrum deze niet overgenomen en het bij een summier register en een namenregister gelaten. De brieven geven veel achtergrondinformatie bij boeken als 'De Hobbit', 'In de ban van de Ring' en 'De Silmarillion'. Het privé-leven van Tolkien blijft bewust onderbelicht. Eind dit jaar komt de eerste film van 'The Lord of the Rings'-trilogie uit, waardoor Tolkien weer volop in de belangstelling zal staan en ook dit boek, waarin Tolkien over zijn eigen werk verteld, gretig aftrek zal vinden. Van belang voor fantasy-lezers en taalkundigen. Normale druk.

Over J.R.R. Tolkien

John Ronald Reuel Tolkien (Bloemfontein, Oranje Vrijstaat, 3 januari 1892 – Bournemouth, Verenigd Koninkrijk, 2 september 1973) was een Engelse filoloog, dichter, theoloog en hoogleraar in de Engelse taal- en letterkunde. Hij werd vooral bekend als de schrijver van De Hobbit, In de ban van de ring en De Silmarillion, waarmee hij de vader van de moderne fantasy-literatuur werd.

Tolkien was van 1925 tot 1945 hoogleraar Angelsaksische taal aan de Universiteit van Oxford en van 1945 tot 1959 hoogleraar Engelse taal en literatuur aan het Merton College. Hij was een goede vriend van C.S. Lewis, een medelid van de informele literaire discussiegroep The Inklings. Op 28 maart 1972 werd Tolkien door koningin Elizabeth II benoemd tot commandeur in de Orde van het Britse Rijk.

Na Tolkiens dood publiceerde zijn zoon Christopher diverse werken van zijn vader en ook diens aantekeningen en onvoltooide verhalen. Zo verscheen in 1977 De Silmarillion, w…Lees verder op Wikipedia