Tolkien : een biografie
Michael White 1959-
Tolkien : a biography
Baarn: Tirion, 2002
288 p., [16] p. pl.
90-4390-418-X

In 1977 verscheen een biografie van J.R.R. Tolkien door Humphrey Carpenter (Het leven van J.R.R. Tolkien, Meulenhoff, 2002). Sindsdien is nog heel wat van en over Tolkien verschenen en ik vind het jammer dat Carpenter sindsdien geen bijgewerkte versie van zijn werk heeft gemaakt. Maar dat geeft anderen natuurlijk een kans. Michael White, in een vorig leven lid van de Thompson Twins en ondertussen auteur van zo'n twintig biografieën, heeft die kans gegrepen en ze grandioos verknoeid. Zijn biografie is veel oppervlakkiger en loopt over van de fouten en de onnauwkeurigheden. Hij spreekt over diverse details en gebeurtenissen uit Tolkiens leven, zonder dat hij er eigenlijk de finesse van kent. Wat mij stoort, is dat hij Carpenter meestal gewoon samenvat en daarbij niet aarzelt om dezelfde bewoordingen te gebruiken. Voor zijn laatste hoofdstuk over Tolkien in recente tijden parafraseert hij voor een groot gedeelte het eerste hoofdstuk Joseph Pierces Tolkien: man and myth. Wat…Lees verder
Van de drie biografieën van Tolkien in druk in het Nederlands is die van Humphrey Carpenter ('Het leven van J.R.R. Tolkien', 2002*) de beste. Een meer literaire interpretatie geeft 'Tolkien: mens en mythe' van Joseph Pearce (2001)** en de derde is dit boek. White is een journalist met ruim twintig vlotgeschreven biografieën op zijn conto. Van de drie Tolkienbiografieën is dit zonder meer de slechtste. Er staan veel feitelijke onjuistheden in en de auteur oversimplificeert en psychologiseert. Eigen onderzoek heeft hij niet gedaan; alles is gebaseerd op secundaire literatuur. Hij voegt dan ook niets toe aan onze kennis over deze auteur, anders dan fouten en lichtzinnige interpretaties waar we nog jaren last van zullen hebben. Het boek is geïllustreerd met zwartwitfoto's en eindigt met een chronologie en een summier literatuuroverzicht. Het valt de Nederlandse uitgeverij te prijzen dat het boek aangevuld is met verwijzingen naar Nederlandse literatuur en webpagina's. Zij die meer over To…Lees verder

Over Michael White

Michael White (1959-2018) was een Brits schrijver. Hij studeerde aan het King's College London en woonde in Perth in Australië.

Hij was ook een wetenschaps-editor van het Britse GQ en een columnist voor de Sunday Express in Londen. Ook was hij "tijdens een vorige incarnatie" een lid van de band Thompson Twins (1982) en Colour me Pop.

Tussen 1984 en 1991 was White een wetenschapslector aan het d'Overbroeck's College in Oxford, voor hij fulltime schrijver werd.

White is de auteur van drieëndertig boeken, waaronder de bestsellers Stephen Hawking: A Life in Science; Leonardo: The First Scientist; Tolkien: A Biography en C.S. Lewis: The Boy Who Chronicled Narnia. Zijn debuut, Equinox, een thriller, bereikte de Top Tien in de bestsellerlijst in het Verenigd Koninkrijk en werd in meer dan dertig landen vertaald.

White, vader van vier kinderen, overleed op 6 februari 2018 op 58-jarige leeftijd in Perth…Lees verder op Wikipedia