Vanaf 6-8 jaar
Stille nacht, angstige nacht
Nanda Roep Georgien Overwater
Amsterdam: Leopold, 2006
52 p. : ill.
90-258-5029-4

Zesde deel in de serie 'Plaza Patatta'*, oorspronkelijk verschenen als Leesleeuw in 2005. Twee zusjes, Luna en Lotte, horen rare geluiden op zolder nadat hun papa een oude vriend heeft uitgenodigd om met Kerstmis te komen koken. Vooral Lotte, het jongste zusje, heeft daarna last van nachtmerries en dromen waarin zelfs kinderen worden geofferd. Het gezin woont in een boerderij waarin de ouders een restaurant runnen al blijkt dat alleen de lawaaierige vriend van papa kan koken. Allerlei situaties worden opgeklopt tot hysterische toestanden wanneer de meisjes op zolder verstopte kuikentjes, eenden, een biggetje en een kalkoen ontdekken. Ouders en kinderen spreken elkaar aan met eierdopje, poppetje, bolleke, verliefde oliebol en schattekontje. Het hele verhaal bestaat uit kunstmatig opgeblazen misverstanden, uitroepen en ongerijmdheden. De titels van de korte hoofdstukken vormen samen in de inhoudsopgave het 'Plaza Patatta Menu'. Aan het slot staan drie vegetarische recepten die ook in he…Lees verder

Stille nacht, angstige nacht

De bewoners van Plaza Patatta slepen net een enorme kerstboom de eetzaal in, als de deur wordt opengegooid. Er staat een al even enorme man in de gang. Het is papa's oude vriend Loek, die komt koken voor Kerstmis. Het wordt een verrassing, zegt hij, en haalt konijntjes en een lief biggetje uit zijn auto. Luna en Lotte besluiten meteen dat ze die schattige beestjes niet willen eten. Maar plots zitten er sloten op de deuren en het wordt niet zo gemakkelijk om de diertjes uit hun kooien te bevrijden. Bovendien horen ze wel erg vreemde geluiden op de hooizolder. Zit er echt een kind opgesloten? Wat wil Loek eigenlijk allemaal gaan slachten voor het feestmaal? Luna en Lotte kennende, komt het echter al snel tot een confrontatie. Gelukkig blijkt Loek niet zo wreed als ze wel dachten. Het wordt zelfs een vegetarisch kerstdiner. Er verschenen twee boekjes in de Plaza Patatta reeks met de eindejaarsfeesten als thema. ‘Stille nacht, angstige nacht’ is een spannend kerstverhaal. Het boekje heeft…Lees verder

Over Nanda Roep

Nanda Roep (Utrecht, 9 september 1971) is een Nederlands kinderboekenschrijfster en daarnaast presentatrice.

Nanda Roep volgde een opleiding aan de School voor Journalistiek in Utrecht. In juni 1996 verscheen haar eerste kinderboek bij uitgeverij Leopold. Sindsdien schreef ze zo'n vijftig kinderboeken voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 15 jaar.

In 2008 verscheen Roeps eerste roman voor volwassenen; de tweede volgde in 2010. Daarnaast schrijft ze liedjes, zowel voor zichzelf als voor Kinderen voor Kinderen. Voor KRO Kindertijd maakt Roep de televisieserie Mijn eigen boek, waarin kleuters zo veel mogelijk hun eigen verhaal maken.

In 2010 richtte ze haar eigen "Uitgeverij Nanda" op. Via deze uitgeverij wordt de serie Plaza Patatta uitgegeven. Daarnaast vinden ook auteurs als Stijn van der Loo en Silvester Zwaneveld onderdak bij de uitgeverij. De samenwerking met KRO Kindertijd…Lees verder op Wikipedia