Griekse mythologie
De kleine Griekse mythologie
Patrick De Rynck
Amsterdam: Athenaeum-Polak en Van Gennep, 2000
110 p. : ill.
90-253-4677-4

Zoals vertalingen van klassieke teksten regelmatig geactualiseerd moeten worden, mag dat af en toe ook met de mythologische verhalen gebeuren. De bestaande populaire boekjes over de Griekse mythen en sagen zijn in totaal verouderd Nederlands geschreven en bovendien vaak gecensureerd. Patrick de Rynck wil daar wat aan doen. De kleine Griekse mythologie is een voorproefje van een gepland uitvoeriger werk.

De auteur behandelt achtereenvolgens de eerste wezens (met de ontmanning van Ouranos, de Titanen en de rebellie van de Giganten), de belangrijkste olympische goden en de eerste mensen (tot de zondvloed). De complexe materie van het eerste deel weet hij al tot een vlot verhaal te verwerken. In het uitgebreide tweede deel is hij op zijn best. Daar schildert hij een boeiend portret van de verschillende goden, waarbij hij soms inleidende citaten (vooral van Homerus) en ook representatieve feiten en details inlast.

Na zijn verhaal geeft hij nog aantekeningen en vari…Lees verder
Klein, maar waardevol boekje over de Griekse mythologie. Het is als het ware het begin van alle verhalen: over de aanvang, de voorstelling van de grote Olympische goden, de eerste mensen tot en met de zondvloed. De auteur is erin geslaagd het vooroordeel uit te bannen dat de oudheid duf en levenloos zou zijn. Zijn behandeling en stijl geven blijk van originaliteit en levendigheid. Na enkele opmerkingen vooraf over talrijke voorgaande uitgaven behandelt hij in drie hoofdstukken de hele materie en besluit met varianten en aantekeningen. Een genealogie en een fors register vormen een bekroning. Wie snel volledig en ter zake wil worden geïnformeerd, vindt in dit boekje een betrouwbare gids. De auteur stelt een uitgebreid werk over dezelfde materie in het vooruitzicht. Illustraties van Gerda Dendooven. Vanaf ca. 13 jaar.

Over Patrick De Rynck

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Bram De Rynck

Patrick De Rynck (Poperinge, 15 maart 1963) is een Belgisch classicus, actief als auteur, bloemlezer, vertaler, recensent en (eind)redacteur.

De Rynck studeerde klassieke filologie aan de Katholieke Universiteit Leuven. In 1992 verzorgde hij met Andries Welkenhuysen zijn De Oudheid in het Nederlands, een bibliografische gids en in 1993 zijn eerste bloemlezing over Griekse en Romeinse literatuur. In 1997 debuteerde hij met een een interpretatie van verhalen uit de klassieke mythologie van het Oude Griekenland. In 1999 debuteerde hij als vertaler van een biografie over Karel de Grote en begon ook teksten te schrijven voor audiogidsen (voor kinderen en volwassenen) in opdracht van Vlaamse, Brusselse en Nederlandse musea.

Hij recenseert boeken in verband met de oudheid, sinds 1996 voor De Morgen en sinds 2000 in de Standaard der Letteren. Hij is soms ook te horen op VRT-radiozenders.

Als eindredacteur …Lees verder op Wikipedia