Tamara Bos
Illustrator
Jan Jutte
Tilburg: Zwijsen, 2007
45 p. : ill.
9789027674845

Een boek met twintig losstaande verhalen over Brammetje (6), die naar de derde klas van meester Vis gaat en daar erg moet wennen: hij moet stil zitten, blijft over, heeft een losse tand, wil graag een jarige helpen met uitdelen en leeft zich uit bij gymnastiek. Ook zijn er enkele verhalen opgenomen, die zich buiten school afspelen: in het bos, thuis met Sinterklaas en Kerstmis en op een verjaardagspartijtje. Allemaal thema's die in de belevingsfeer van de jonge lezer liggen. Ze worden op een vlotte en aantrekkelijke manier verteld zonder moeilijke woorden en in korte zinnen. Ieder hoofdstuk beslaat twee naast elkaar liggende pagina's, die voor ongeveer de helft is gevuld met twee kolommen tekst. De niet ingekaderde, ingekleurde pentekeningen en de lichtgekleurde achtergronden, die ook achter de tekst doorlopen, vormen een prachtig geheel. Om voor te lezen aan kinderen vanaf ca. 5,5 jaar een aanrader.

Brammetje Baas

Brammetje Baas is zes en gaat naar het eerste leerjaar. Daar leert hij lezen en rekenen. En dat is best fijn, maar ook wel lastig. Vooral als je de hele dag moet stilzitten, zeker in de klas bij meester Vis. Brammetje kan helemaal niet stilzitten, en zeker niet als hij iets niet goed kan. Hij is een grappig kereltje, een beetje tegendraads, maar over het algemeen toch vrij braaf. Dit is een knap voorleesboek voor kinderen van vijf tot zeven. Elk verhaaltje beslaat twee pagina’s. Ze gaan allemaal over dagdagelijkse, zeer herkenbare dingen. Brammetje vindt de meester vrij streng, maar eigenlijk is hij best wel tolerant. De verhaaltjes zijn vlot geschreven, en kunnen kinderen die het wat moeilijk hebben om zich aan te passen een hart onder de riem steken. De immer grappige illustraties van Jan Jutte vergroten de kleine kantjes, zowel van Brammetje, als van meester Vis, en passen uitstekend bij dit boek.

Over Tamara Bos

Tamara Bos (Ede, 13 augustus 1967) is een Nederlandse scenario- en kinderboekenschrijfster.

Bos is bekend van haar scripts voor jeugdprogramma's en -films, waaronder Dag Juf, tot morgen, Mijn Franse tante Gazeuse, Otje en Minoes.

Bij uitgeverij Leopold zijn enkele boeken van Tamara Bos verschenen: Winky en het paard van Sinterklaas, Kowboy Kuuk en De neef van tante Eef. Uitgeverij Klaproos gaf twee prentenboeken van haar uit en het boek Rosa Pardon en haar speurvarken (febr. 2003: Pluim van de maand).

Tamara is de dochter van filmmaker Burny Bos, met wie ze regelmatig samenwerkt.

Filmografie

Televisie